Skip to main content

Sosyal medya giderek daha popüler hale geliyor ve sadece internet üzerinden değil bütün alışveriş kanallarından daha fazla alışveriş yapılmasını tetikliyor. PwC Türkiye, ‘Online alışveriş yapanların gizemi –  Çok kanallı perakendecilikte…

Sosyal medya giderek daha popüler hale geliyor ve sadece internet üzerinden değil bütün alışveriş kanallarından daha fazla alışveriş yapılmasını tetikliyor.
PwC Türkiye, ‘Online alışveriş yapanların gizemi –  Çok kanallı perakendecilikte 10 Mit’ başlıklı ‘2013 yılı – PwC Küresel Çok Kanallı Perakendecilik Anketi ve Türkiye Sonuçları’ raporunu yayımladı.  
Online alışveriş yapanlara daha iyi hizmet sunabilmek için onları iyi anlamak ve piyasadaki gerçekleri şehir efsanelerinden ayırt edebilmeyi amaçlayan anket bu yıl altıncı kez düzenlendi. 
Türkiye’nin ilk kez katıldığı ankette 11 ülkeden 13 bin üzerindeki örneklem içinden online alışveriş yaptığını söyleyen 11 bin tüketici yer aldı. Türkiye’den ise bin 113 kişilik örneklem içinden online alışveriş yaptığını söyleyen bin dört kişi ankete katıldı.  ‘Çok Kanallı Alışveriş’ anketi online alışverişteki 10 Mit ile ilgili sonuçları verilere dayanarak ortaya koyuyor.
Mit 1 – Mağazalar, yakın geleceğin showroomları
Online alışveriş sitelerinin mağazaların yerini aldığı düşünülse de, aksine internet üzerinden ürün araştırması yapan tüketiciler, diğer tüketicilere kıyasla mağazalardan daha fazla alışveriş yapıyorlar. Buna karşılık bazı ürün kategorilerinde yalnızca online mağazalarda kullanılabilen indirimler ve kampanyalar ile tüketicilerin online mağazaları daha fazla tercih etmeleri sağlanıyor. 
Katılımcılara göre mağazadan alışveriş yapmayı çekici kılan nedenlerin başında ürünleri görebilme, onlara dokunabilme ve onları deneyebilme olanağının bulunması geliyor. 
Türkiye’den ankete katılanların mağazaları tercih etme nedenleri arasında ise ‘cazip indirimler ve promosyonlar’ en önemli faktör olarak ortaya çıkıyor. Diğer ülkelerde ürünleri görmek ve ürünleri denemenin Türk tüketicilerine göre daha önemli olduğu da anketin ortaya koyduğu sonuçlardan bir diğeri. 
Mit 2 – Farklı ülkelerdeki tüketiciler benzer şekilde hareket ediyor
İnternet mağazalarının kullanılma nedenleri sıralandığında ‘düşük fiyat ve mağazalarda sunulan avantajlardan daha cazip tekliflerin takip edilmesi’ araştırmaya katılan tüm ülke tüketicileri için en önemli faktör olarak öne çıkarken Türkiye’de ankete katılan her 4 tüketiciden 3’ü bu faktörü önemli görüyor. 
Türkiye, Fransa ve İngiltere’deki tüketiciler genel olarak, internete yönelme sebeplerinin kampanyaları araştırmak olduğunu belirtiyorlar. 
Mit 3 –  İnternet mağazalarından gerçekleştirilen satışlar, diğer kanallardaki satışları yok ediyor
Türkiye’den ankete katılan katılımcılara kullandıkları birden fazla kanalda faaliyet gösteren perakendeciler sorulduğunda ise, tüketicilerin diğer ülkelere kıyasla daha fazla sayıda mağazadan alışveriş yaptıkları görülüyor. 
Mit 4 – Sosyal medya: Geleceğin vazgeçilmez perakende satış kanalı
Önümüzdeki dönemde başlı başına bir perakende kanalı haline gelme ihtimali zayıf olsa da, sosyal medya her yıl daha da popüler hale geliyor ve sadece internet üzerinden değil bütün alışveriş kanallarından daha fazla alışveriş yapılmasını tetikliyor. 
Küresel düzeyde katılımcıların yüzde 76’sı bu kanal üzerinden daha önce hiç alışveriş yapmadığını belirtirken bu oran Türkiye’de yüzde 57. Ancak, sosyal medyada alışveriş yapmayanlar bile bu mecradan sevdikleri markaları takip ediyorlar ve bildikleri şirketler ve ürünler hakkında yorum yapıyorlar ve yenilikleri araştırıyorlar.
Mit 5 – Düşük fiyatlar alışveriş için temel etken
İlgi çekici bir sonuç, düşük fiyat konusunun müşterilerin daha fazla harcama yapmalarında önemli bir faktör olmadığı yönünde. Daha ucuz fiyatların, tüketicilerin küresel olarak ve Türkiye’de internet üzerinden alışveriş yapmalarının temel sebebi olduğu ve mağazalara gitmelerinin temel nedeni olarak da daha iyi kampanya yakaladıkları düşünülürse fiyatın tercih edilen perakendecilerde harcama yapmak konusunda en büyük etkiye sahip olduğu düşünülebilir.
Mit 6 –  Perakende mağazaları tüketiciye yakınlıkları nedeniyle üretici markalardan daha iyi konumda
PwC anketi sonuçlarına göre doğrudan üreticilerden alışveriş yapan tüketicilerin çoğu, perakendecilerle favori markalarını birbirinden ayırt etmekte zorlanıyor. Katılımcıların yüzde 35’i doğrudan markaların internet sitelerinde alışveriş yapıyor.  Bu oran Çin’de yüzde 56, ABD’de yüzde 52  ile ortalamanın üzerinde. Türkiye’de ise tüketicilerin markaların internet mağazalarından alışveriş yapma oranı diğer ülkelere oranla düşük kalsa da, internet üzerinden alışveriş yapan her 3 kişiden biri markaların online mağazalarından satın alım gerçekleştirdiğini belirtiyorlar. 
Mit 7 – Yerli perakendecilerin küresel perakendecilere göre ‘ev sahibi’ avantajı var
Anket sonuçlarına göre, çoğu olgun pazarda, yerli perakendeciler önemli bir avantaja sahip. Örneğin Fransa’da tüketicilerin daha çok tercih ettiğini belirttiği ilk on perakendeci arasında yabancı perakendeci bulunmuyor. Bu durum Türkiye için benzerlik gösterse de tüketicilerin ilk on tercihleri arasında Nike ve Ikea gibi küresel markalar da yer alıyor.
Mit 8: Amazon gibi sadece internet üzerinden satış gerçekleştiren küresel mağazalar her zaman yerel online mağazalara göre avantajlı olacak
Amazon ve eBay, yalnızca Amerika’da değil dünya çapında dev online mağazalar. Bu nedenle de anketimize farklı ülkelerden katılan katılımcıların bu şirketleri sadece internet üzerinden satış gerçekleştiren mağazalar listelerinde üst sıralara yerleştirmeleri şaşırtıcı değil.  Türkiye’deki tüketiciler henüz Amazon ve eBay ile direkt olarak tanışmasa da iki küresel devin de Türkiye’de ortak olduğu güçlü yerel oyuncular bulunuyor. 
Mit 9: Tablet bilgisayarlar en çok tercih edilen online alışveriş aracı
Tabletlerin ve akıllı telefonların yakın gelecekte bilgisayarların yerini alacağı olası görünmüyor, ancak; mobil cihazlar alışveriş sürecinin diğer halkaları için daha önemli hale gelebilir.
Mit 10 –  Çin: Geleceğin online satış modeli
PwC tarafından gerçekleştirilen anket, Çinli tüketicilerin interneti bir satış kanalı olarak küresel benzerlerinden çok daha hızlı bir şekilde benimsediklerini doğruluyor. Küresel örnekteki yüzde 68’lik oranla karşılaştırıldığında Çinli katılımcıların yüzde 50’si yalnızca üç yıldan beri internet üzerinden alışveriş yapıyor olmalarına rağmen, çok daha sık alışveriş yapıyorlar.  Çinli tüketiciler aynı zamanda, yeni cihazların ve sosyal medyanın kullanılması anlamında da büyüme eğrisinin başlarında bulunuyorlar. 
PwC değerlendirmesine göre; paylaşılan veriler ışığında online perakendecilerin Çin’de yükselen trendlerin dünya çapında gidişatı belirleyemeyecek. Nedenine gelince, online alışveriş alışkanlıkları Çin’de oldukça farklı. Çinli tüketicilerin internet kullanmasının temel nedenlerinden biri diğer tüketicilere ait görüşlere ulaşmak çünkü arkadaşlardan ve uzmanlardan alınan tavsiyeler, dünyanın diğer yerlerindeki tüketicilere göre, Çinli tüketiciler için çok daha önemli.