Skip to main content

Bu seneki Cannes Lions CMO Accelerator programının ana teması cesaret gerektiren yaratıcılıktı.

Bu seneki Cannes Lions’ta bir çok güzel proje öne çıktı ama en çok konuşulan projeler cesaret gerektiren, toplumsal fayda taşıyan, insanlığa bir yararı olan ve kadın haklarını kollayan işlerdi.

Cesaret

Bu seneki Cannes Lions CMO Accelerator programının ana teması cesaret gerektiren yaratıcılıktı. Günümüzde iş dünyasının liderlerinin karşılaştığı en büyük zorluk: ya yıkıma uğra ya da yıkımı yap (disrupt or be disrupted). Programda öne çıkan en güzel konuşmalardan biri, The Looking Glass firmasının kurucusu Charles Day’indi. Charles’a göre korkusuz liderler ilham verirler, gelecekten bahsederler ve neye inanıyorlarsa onu konuşurlar. Dünyayı farklı görürler, korkuları yoktur. Eğer hayal ettiğiniz ve varmak istediğiniz yer, korkularınızdan daha önemliyse başarılması zor olan şeyleri elde etmeniz kaçınılmazdır. Bu kişiler, kendi korkusuz markalarını yaratırlar, Elon Musk gibi. Bazen başka bir dünyadan gelmişler gibi sanarız onları, ama onlar tutkuları hakkında konuştuklarında diğerlerinden ayrılırlar.

Charles’a göre lider markalar…

  1. Güçlü oldukları alanlara odaklanırlar.
  2. Kişisel amaçlarını ortaya koyarlar.
  3. Değerlerini açıkça tanımlarlar.
  4. Kendileriyle tutarlılardır ve böylece güven verirler.
  5. Neye inanıyorlarsa bunu yüksek sesle dışa vurmaktan çekinmezler.

Bu şekilde cesur olan markalardan Cannes Lions’ta öne çıkan ve Grand Prix’i sırtlayan markalar arasında Adidas geliyor. Adidas’ın Alexandar Wang ile yaptığı, klasik uygulamalarını alt üst eden ve kendini yeniden cesurca tanımlayan kampanyası muhteşemdi. Cesurca kendi yollarını çizmeleri ve kendi markalarını oluşturan her şeyi yeniden tanımlamaları çok cesurcaydı. Global uluslarası birçok markaya ana bileşenlerini koruyarak bir markayı nasıl yeniden yaratabilirler bunu çok güzel gösterdiklerini düşünüyorum, hem de kendi yollarıyla. (“My way” şarkısını yeniden yorumlamaları onlara ödül getirdi.)

Toplumsal Fayda

Bu seneki birçok ödülde Suriye’de ve Afganistan’da yaşanan savaşın ve insanların bulundukları durumun bir çok kampanyada izini görmek mümkündü. Innovation Grand Prix’te Humanium (İnsanlık) metal girişimi ve Uluslararası Af Örgütü’nün Mülteci Ulusu kampanyasının ödül alması çok anlamlıydı. Binlerce mültecinin mağdur kalmasına ve Suriye’de yaşanılan duruma yaratıcı dünyanın kayıtsız kalması tabii ki mümkün değil. Olimpiyatlara katılan mültecilerin hangi bayrakla katılacakları bu yaratıcı projeye ilham verirken; proje, tüm dünyadaki binlerce mültecinin artık bir evlerinin, vatanlarının, bayraklarının olmadığı gerçeğini yüzümüze vurdu.

Unilever CMO’su Keith Weed’ın Forbes tarafından dünyanın en etkili CMO’su seçildiği haftada, CMO Accelerator programında görüşlerini ve tecrübelerini paylaşması çok etkileyiciydi. İnsan boşuna o kadar yüzlerce marka arasından en etkili CMO seçilmiyor dedirtti. Cannes Lions ana salonunda yaptığı konuşmaya bile özenle hazırlanıp kişisel video çekmesi, geceleri yatarken kafasını kurcalayan konuları özetlerken yatakta pijamayla uykusuz kaldığı anı çekmesi çok samimi ve espriliydi. Unilever CMO’sunun kafasını kurcalayan üç konu: Dijital gelişmeler, Çeşitlilik (Diversity), Yaratıcılığı yeniden düşünmek. Unilever birkaç global marka ile birlikte Birleşmiş Milletler Kadın Konseyi ile beraber bu haftaya özel “unstereotype” girişimini kamuoyu ile paylaşıp reklam dünyasının kadın ve erkeklere yüklenen klasik rollerden sıyrılması gerektiğini ve bu değişime öncü olacaklarını iletti.

Kadın-Erkek eşitliği

Madonna Badger’ın geçen sene başlattığı “Women No Objects” (kadınlar bir obje değildir) kampanyasının rüzgarı bu sene de devam etti. P&G Global Marka sorumlusu Marc Pritchard’ın yürüttüğü, Facebook COO’su Sheryl Sandberg ve Tina Brown’un katıldığı “Yaratıcılık ve Sorumluluk: Gücümüzü Kadın Erkek Eşitliğini desteklemek için kullanmak” panelinde, kadın erkek eşitliğinin yaratıcı dünyada öneminden bahsedilirken, kadınların reklamlarda obje olarak kullanılmaması adına Madonna’nın başlattığı kampanyanın altı çizildi. Madonna, bu kampanya özelinde büyük markaların kadınları nasıl cinsel obje olarak kullandıklarını gösteren bir video paylaştı. Bu markalar arasında bu senenin En Yaratıcı Pazarlama (Creative Marketer of the Year) ödülünü alan Burger King’in de yer alması enteresandı. İnsan ister istemez en yaratıcı pazarlama markası ödülünün böyle bir firmaya nasıl verildiğini sorguluyor. Cannes Lions bir yandan Madonna Badger’ı kadınların seks objesi olarak kullanılmaması gerektiği konusunda desteklerken, diğer yandan bunu uygulayan bir firmaya En Yaratıcı Pazarlama firması ödülünü verebiliyor. Bu soruyu CMO Accelerator programını yürüten P&G’nin efsanevi eski CMO’su Jim Stengel’e sorduğumda bu ödülün arka arkaya Grand Prix’i kazanan firmaya verildiğini söyledi. Programımızda konuşmacı olan Burger King’in global CMO’su Alex Schwan’a, Madona Badger’ın bu kampanyası ile ilgili ne düşündüğünü sorduğumda ise bu reklamı desteklemediği ve yaşanılan utancın farkında bir şekilde böyle bir reklamın bir daha ortaya çıkmaması için ortaya koydukları yeni süreçlerden bahsetti. Samimi bir şekilde hatalarını kabul edip Singapur’da yaşanılan bu kazada, reklamdaki kadın tarafından dava edildiklerini bile paylaştı ve üzüntüsünü iletti.

Cannes Lions’ta en çok öne çıkanlar:

  1. Snapchat Dönme Dolabı – Cannes Lions’ın ana girişinde kurdukları devasa dönme dolap ile farkedilmemeleri imkansızdı; oraya gelen herkesin bunun fotoğrafını çekip snap atmaları kaçınılmazdı. Cannes Lions katılımcılarına çok güzel bir deneyim yaşattılar.
  1. Accenture Interactive – Braindates – Cannes Lions’ta dağıtılan teknolojik bileklik aracılığıyla inovatif bir şekilde geliştirilen mobil uygulama ile artık kartvizit dağıtmak yerine bileklikleri birbirine değdirip kontak bilgileri iletme, fikirleri paylaşma ve iş geliştirme platformu ile binlerce bağlantı gerçekleştirildi.
  1. Economist ile Uyan – CMO Kahvaltıları – Master Card, Samsung, P&G, Lenovo, Johnson&Johnson gibi önde gelen markaların CMO’larıyla her sabah Cannes Lions plajında bir saatlik sohbet ile pazarlama dünyasının öne çıkan başlıklarını samimi bir şekilde paylaşmaları ilham vericiydi.
  1. “Beach”ler – Bu sene de Youtube ve Facebook plajları, hem tasarımlarıyla hem yarattıklar eğlence alanlarıyla festivale renk kattılar. Bu sene ilk defa Twitter da beach’iyle yer aldı ama genellikle boştu ve diğerlerinin yanında pek bir sönük giriş yaptı.
  2. WPP Başkanı Sir Martin Sorrell’in Financial Times özel yemeğinde, Publicis’in Cannes Lions’tan çekilişine sıcağı sıcağına yorum yaptı ve bu hamlenin kendileri için iyi bir yetenek avına dönüşeceğini söylerken ajans olarak bu hareketin takipçisi olmayacağının ilk sinyallerini verdi.

Cannes Lions’ta en beğendiğim ilham veren projeler:

  1. Korkusuz kız (Fearless Girl)
  2. Kendinle sohbet – Alzheimer hastaları için uygulama (Chat yourself)
  3. Ofiste yokum mesajı – Seyahat kataloğu – out of office mesajlarının ilginç seyahat rehberine ve iş fırsatına dönüştürülme hikayesi
  4. Üstün İnsanlık – Rio 2016 Paralympics videosu – (We are the Super Humans)
  5. Mülteci Ulusu (The Refugee Nation)

Ebru Tuygun / Accenture Digital Bölge Pazarlama Direktörü (Ortadoğu, Afrika, Rusya ve Türkiye)