Skip to main content

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü 2012 yılı üçüncü çeyrek döneminin Pazar verileri raporunu yayınladı.  Rapordan bazı notlar; Türk Telekom ve mobil şebeke işletmecilerinin net satış…

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü 2012 yılı üçüncü çeyrek döneminin Pazar verileri raporunu yayınladı. 
Rapordan bazı notlar;
Türk Telekom ve mobil şebeke işletmecilerinin net satış gelirleri yaklaşık 6,3 milyar TL, toplam yatırım miktarı ise yaklaşık 880,6 milyon TL olarak gerçekleşti. 
Sabit telefon gelirleri 1,166 milyon TL olarak gerçekleşmiş olup geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 12,77 oranında azalırken bir önceki döneme göre yüzde 3,04 oranında düştü.
İnternet ve genişbant
2008 yılında 6 milyon genişbant internet abonesi bulunmaktayken, dört yılda yaklaşık üç kat artışla 2012 yılı üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 19,3 milyona yaklaştı. 
Toplam internet aboneliğinde, bir önceki üç aylık döneme göre yüzde 5,6 artış gerçekleşmiş olup fiber, kablo ve özellikle mobil internet abonelerinin artmasıyla birlikte internet abone sayfalarındaki genel artış eğilimi de devam etti. Toplam internet abone sayısının yıllık büyüme oranı ise yüzde 50,3 olarak gerçekleşti.
Türkiye’de nüfusa göre sabit genişbant penetrasyon oranı yüzde 10,4 iken OECD ülkeleri penetrasyon ortalaması yüzde 25,6. Ayrıca mobil genişbant penetrasyon oranı Türkiye’de yüzde 15,5 iken OECD ortalaması yüzde 54,3. 
Mobil pazar
3G abone sayısı 40,3 milyona ulaştı. 
2011 yılı üçüncü çeyrekte 28,6 milyon olan 3G abone sayısı, 2012 yılı üçüncü çeyrekte 40,3 milyona ulaşırken 3G hizmetiyle birlikte mobil bilgisayardan ve cepten internet hizmeti alan abone sayısı da aynı dönemler için 5 milyon 324 bin 701’den 11 milyon 561 bin 579’a yükseldi. 
2012 yılı üçüncü üç aylık dönem itibarıyla abone sayısına göre Turkcell’in yüzde 52,34, Vodafone’un yüzde 28, Avea’nın yüzde 19,66’lık paya sahip oldu.  
Abone profiline bakıldığında en fazla aboneye Avea’nın sahip olduğu ve Avea’nın abonelerinin yüzde 44,4’ünün faturalı abonelerden oluştuğu görülüyor. Avea’yı yüzde 36,7 ile Turkcell ve yüzde 35,5 ile Vodafone takip ediyor.
Toplam mobil abonelerin yaklaşık yüzde 91,7’si bireysel, yüzde 8,3’ü ise kurumsal.
SMS sayısı yaklaşık yüzde 10,5 oranında artarak 46 bin 166 milyon civarında gerçekleşti. 
Konuşma gelirleri; Turkcell’in gelirlerinin yüzde 66,9’unu, Avea’nın gelirlerinin yüzde 69,28’ini ve Vodafone’un gelirlerinin yüzde 70,12’sini oluşturuyor. 
2012 yılının üçüncü çeyreğinde Turkcell 221 milyon TL, Avea 146 milyon TL ve Vodafone 136 milyon TL düzeyinde yatırım gerçekleşti.