ARAŞTIRMA

Burcu Şahin | 19.02.2018 - 12:38

Araştırma: E-ticaret yapan KOBİ’lerin satışları yüzde 30 yükseliyor

GittiGidiyor, “Türkiye’de KOBİ’lerin E-Ticarete Yaklaşımları” araştırmasının sonuçlarını düzenlediği basın toplantısıyla paylaştı.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Online pazar yeri platformu GittiGidiyor, KOBİ’lerin e-ticarete dair algılarını ortaya koymak üzere Yöntem Araştırma Danışmanlık işbirliğiyle gerçekleştirdiği araştırma, GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı ve GittiGidiyor Pazar Araştırma Müdürü Peren Pelis’in katılımıyla düzenlenen toplantıda açıklandı. Araştırmaya göre, e-ticaret yapan KOBİ’lerin satışları yüzde 30 yükseliyor. “KOBİ’lerimizin değişen dünyaya ayak uydurarak hedef büyütmelerini destekliyoruz” diyen  Öget Kantarcı, Geleceğim E-Ticaret projesiyle 2018’de en az 1500 KOBİ’yi e-ticaret ekosistemine dâhil etmeyi hedeflediklerini belirtti.

“E-ticaret’in KOBİ’ler için olağanüstü fırsatlar yarattığını söyleyen Öget Kantarcı, “Eğitim almak isteyen KOBİ’ler yüzyüze eğitim almak istiyor. GittiGidiyor olarak KOBİ’leri e-ticarete nasıl alabileceğimiz ilk hedefimiz. 2017’de Bursa, İzmir, Gaziantep’te eğitim ofisi açtık. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bir diğer önemli nokta, e-ticaret yapmayan KOBİ’lerin yüzde 76’sının bu konuda eğitim almak istemesi oldu. Geleceğim E-Ticaret projesi şehir şehir KOBİ’lerimizle buluşarak işte tam da bu ihtiyaca karşılık veriyor. Önümüzdeki dönemde de proje kapsamındaki ofislerimizin sayısını hızla artırarak e-ticarete dâhil olma yolunda KOBİ’lerimizin destekçisi olmayı kararlılıkla sürdüreceğiz. GittiGidiyor olarak KOBİ’lerin yanında olmaya devam edeceğiz” dedi.

Araştırmanın öne çıkan başlıkları şunlar oldu:

  • Araştırma kapsamında yöneltilen “E-ticaret size neyi çağrıştırıyor?” sorusunun yanıtına KOBİ’lerin yarısı “İnternet üzerinden satış” yanıtını verirken, yüzde 16’sı ise “Kolay yoldan daha çok kişiye ulaşmak” dedi.
  • E-ticaret yapan KOBİ’lerin yüzde 95’i, “Önümüzdeki 5 yıl içinde e-ticaretin firmanıza hangi katkıları sağlamasını bekliyorsunuz?” sorusuna “İşlerimi büyütmek ve satışı artırmak” yanıtını verdi. Bu yanıtı yüzde 44 ile “Kârı artırmak” ve yüzde 20 ile “Çağa ayak uydurmak” izledi. Araştırma, e-ticarete adım atarak işlerini büyütmek isteyen KOBİ’lerin hedeflerine ulaştığını kanıtladı. Araştırmaya göre, e-ticaret yapan KOBİ’lerin satışları yüzde 30 oranında artarken, yüzde 90’ının internet üzerinden satış yapmaktan memnun olduğu ortaya çıktı.
  • Satış kanalı olarak e-ticareti kullanan KOBİ’lerin bu kararlarında yüzde 51 ile “daha çok kişiye ulaşma”, yüzde 42 ile “7/24 satış yapabilme” ve yüzde 34 ile “kârlılığın artması” gerekçeleri öne çıktı.
  • E-ticaret yapan KOBİ’lerin yüzde 60’ı online satışa başladıklarında teknolojik yatırım yaptıklarını belirtti. E-ticarete girerken kendi web sitesini kuranların ortalama 8.000 TL, başka bir platform üzerinden e-ticaret yapanların ise yalnızca 3.500 TL yatırım yaptıkları ortaya çıktı.
  • Araştırma sonuçlarına göre, kendi web sitesi dışında bir platformdan e-ticaret yapan KOBİ’ler yüzde 40’lık bir oranla en çok GittiGidiyor üzerinden satış yapmayı seçiyor.
  • E-ticaret yapmayı düşünmeyen KOBİ’lerin ilk üç gerekçesi “İhtiyacım yok”, “Konuyu bilmiyorum”, “İşime uygun değil” şeklinde sıralandı. “Önümüzdeki 1 yıl içinde e-ticaret yapmayı düşünüyor musunuz?” sorusuna e-ticarete henüz katılmayan KOBİ’lerin yüzde 70’i “Hayır” derken, e-ticarete girmeme nedeni olarak “Bütçem yok” yüzde 18 payla ilk sırada yer aldı.
  • E-ticaret yapmayan KOBİ’lerin e-ticaret kanalını kullanmayı düşünmesini sağlayacak ilk üç konu ise e-ticarete başlayan KOBİ’lerin neden sıralaması ile benzerlik gösterdi: Yüzde 42 ile daha çok kişiye ulaşmak, yüzde 32 ile kârlılığın artması ve yüzde 31 ile az maliyetle hızlı kurulum.
  • E-ticarete henüz atılmamış KOBİ’lere “E-ticareti kullanabilmek için eğitim almak ister miydiniz?” sorusu sorulduğunda yüzde 76 gibi yüksek bir oranla “Evet” yanıtı alındı. KOBİ’lerin yüzde 50’si, e-ticaret konusunda hizmet veren firmaların kendileriyle “İşyerlerinde, yüz yüze” iletişim kurmasını tercih etti. Bunu yüzde 42 ile telefon ve yüzde 7 ile e-posta izledi.
  • E-ticaret hakkında bilgisi olmadığını ifade eden KOBİ’lerin yüzde 75’i e-ticaret ile ilgili bilgilendirilmek istediğini belirtti. “Hangi konularda bilgi edinmek istersiniz?” sorusuna ise bu KOBİ’lerin yüzde 53’ü, “Nasıl satış yapıldığını öğrenmek istiyorum” yanıtını verdi.