Skip to main content

Instagram profillerinden topladıkları 43 bin 950 görsele makine öğrenmesi uygulayan bilim insanları, depresyonda olan veya depresyonun eşiğindeki kişileri belirledi.

Farkında olun ya da olmayın, sosyal medyada akıl sağlığınızla ilgili izler bırakıyorsunuz… Bu konuyla ilgili yapılan yeni bir araştırma; seçtiğiniz kelimeler, filtreler, hatta emojilerin bile akıl sağlığınızla ilgili ipuçları verdiğini ortaya koydu.

Veri bilimi, psikoloji alanında da faydalı olduğunu çeşitli araştırmalarla gösteriyor. EPJ Data Science’ta yayımlanan yeni bir çalışma, Instagram paylaşımları üzerinden yapılan veri analizinin depresyondaki kişileri büyük oranda doğru tespit ettiğini gösterdi.

Sosyal medyadan hastalık teşhisi

166 gönüllünün Instagram profillerini inceleyen iki araştırmacı, topladıkları 43 bin 950 görsele makine öğrenmesi uyguladıklarında depresyonda olan veya depresyonun eşiğindeki kişileri belirledi. Bu tahminleri, tek tek tüm katılımcıların klinik bulgularıyla karşılaştıran bilim insanları, büyük oranda doğru tespitlerde bulunduklarını gördü. Başka bir deyişle, sosyal medya paylaşımlarına göre akıl sağlığına ilişkin teşhis konması yolunda güçlü bir umut ışığı belirdi.

Araştırmacılardan, Vermont Üniversitesi’nde Matematik, Doğa ve Teknik Bilimler profesörü olarak görev yapan Chris Danforth, mobil telefonların bizim hakkımızda bizden fazla şey bildiğini söyledi.

Depresyondaki kişilerin Instagram kullanımları

Renk, filtre, yüz tarama, kullanıcı yorumları ve kullanım oranının değerlendirme dâhilinde olduğu araştırmanın ilginç sonuçlarından bazıları şöyle:

*Depresyondaki kişiler genellikle daha mavi, daha koyu ve grimsi fotoğraflar paylaşıyor.

*Instagram filtelerini “sağlıklı” kişilere göre daha az kullanıyorlar.

*Instagram filtresi kullandıklarında ise siyaz-beyaz Inkwell filtresini tercih ediyorlar.

*Depresyonda olmayan kullanıcılar Valencia filtresini daha sık kullanıyor.

*Depresyondaki kullanıcıların paylaşımları daha çok yorum alıyor.