Skip to main content

ABD’li bir gazeteci Twitter’daki takipçi sayısını artırmak için takipçi satın aldı ve işinden oldu.

Chicago Sun-Times, gazetenin film eleştirmeni Richard Roeper’ı görevden aldığını açıkladı. Tamam, cümlenin haber değeri yok gibi görünüyor. Ama, görevden alma gerekçesi ilginç: Richard Roeper, Twitter takipçilerini artırmak için sahte takipçi satın aldı. Bu gelişme üzerine Chicago Sun-Times Genel Yayın Yönetmeni Chris Fusco bir açıklama yayımladı. Fusco açıklamasında, “Hafta sonundan bu yana Richard Roeper’ın Twitter hesabındaki durumu takip ediyoruz. Bu tür konuları araştırıyoruz. Soruşturma tamamlanana kadar Richard Roeper’ın haber ve köşe yazılarını yayımlamayacağız” ifadesini kullandı.

Geçtiğimiz hafta sonu itibariyle Richard Roeper’ın Twitter hesabında (@richardroeper) 225 bin 900 takipçisi bulunuyordu. Bu takipçilerin kaçının sahte, kaçının gerçek olduğu bilinmiyor. Roeper da bu konuda yorumda bulunmaktan kaçındı. Roeper, 1982’den bu yana Chicago Sun-Times’da çalışıyor.

NYT’nin haber ve Devumi

Bu olayın patlak vermesi ise New York Times’ın (NYT) 27 Ocak’ta yayımladığı “The Follower Factory” (Takipçi Fabrikası) başlıklı habere dayanıyor. Nicholas Confessore, Gabriel  J.X. Dance, Richard Harris ve  Mark Hansen imzalı haberde, sosyal medyada popülarite kazanmak için hileli yöntemler anlatılıyor ve bunların başında Twitter’da sahte takipçi satın alma geliyor. NYT’deki habere göre, ABD’de Devumi adında bir şirket var ve bu şirket, küresel sosyal medya pazaryeri sahtekârlığı üzerine çalışıyor. Devumi müşterileri adına takipçi alıp satıyor, mesaj yolluyor ve RT yapıyor. Şirketin müşterileri arasında sporcu, oyuncu, iş insanı ve politikacılardan oluşan geniş bir profil bulunuyor. NYT’nin haberinde Devumi’nin 3,5 milyon bot hesabı alıp sattı ve müşterilerine 200 milyon hesap oluşturduğu belirtiliyor. Birçok durumda müşterilerin kendisi bu takipçileri satın alırken, çalışanları, PR ajansları, ailesi veya arkadaşları da bu işlemi yapıyor. Devumi’nin hizmeti yalnızca Twitter’la sınırlı değil, YouTube’da video seyredilme, SoundCloud’da dinlenme ve LinkedIn’de onay/beğeni satın alma da bu hizmetler kapsamında.

Devumi’nin kurucusu küçük bir servetin sahibi

Devumi’nin kurucusu 27 yaşındaki German Calas. LinkedIn’deki profilinde kendini “seri girişimci” olarak tanımlayan Calas, Güney Florida’da büyüdü. Şirket kayıtlarına göre, Devumi’nin müşteri hizmetleri ve personeli Filipinler’de görünüyor. Haberde Calas’ın kısa bir dönemde 6 milyon dolarlık ciro yaptığı bilgisine de yer veriliyor.

Haber için Twitter’ın da görüşlerini alan NYT muhabirleri, Twitter Sözcüsü Kristin Binns’in açıklamasını aktarıyor. Açıklamada, Twitter’ın kullanıcıların bot hesap satın almaları durumunda hesaplarını askıya alma konusunda yapacakları bir şey olmadığı ifade ediliyor. Twitter buna gerekçe olarak ise satın almadan kimin sorumlu olacağını bilinmemesini gösteriyor.