ARAŞTIRMA

DigitalAge | 15.01.2018 - 10:06

2017’nin trafik şampiyonları

IAB Türkiye ve Gemius işbirliği ile gerçekleştirdiğimiz çalışmada Türkiye’nin PC, mobil ve tablette en fazla sayfa gösterimine sahip olanları diğer bir ifade ile yılın trafik şampiyonlarını belirledik.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Digital Age Almanak sayılarının gelenekselleşen  araştırması webde ve mobilde yılın muhasebesini ortaya döken yılın trafik şampiyonları değerlendirmemizle bu özel sayıda da karşınızdayız. Bu yılki sonuçlara baktığımızda bir önceki yıla göre Türk kullanıcılarının internet kullanım alışkanlıklarındaki en büyük değişimin internete erişmek için tercih edilen platformlarda olduğunu görüyoruz. 2017 yılında mobil cihazlardan internete bağlanan kullanıcı sayısı masaüstü bilgisayarlardan internete bağlanan kullanıcı sayısını geçmiş durumda.

Mobil masaüstünü solladı

IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması Kasım 2017 verilerine göre 30,3 milyon gerçek kullanıcı masaüstü bilgisayarlardan internete bağlanırken akıllı telefonlarından internete erişen gerçek kullanıcı sayısı 42,5 milyon seviyesine ulaşmış durumda. Platformlar bazında değerlendirildiğinde PC platformunun lideri 32,3 milyon gerçek kullanıcı ve 6,7 milyar sayfa gösterimi ile Google oluyor. Gerçek kullanıcı verileri bazında ikinci sırada 27,3 milyon ile YouTube ve 24,7 milyon ile Facebook yer alıyor. Sayfa gösterim metriklerine göre ise 3 milyar ile Facebook ikinci sırada ve 1,6 milyar ile Sahibinden.com yer alıyor. . (*)

Gerçek kullanıcılar açısından yapılan değerlendirmede akıllı telefon kullanıcılarının ilk tercihi Hurriyet.com.tr oluyor. 13,6 milyon gerçek kullanıcıya erişen hürriyet.com.tr’yi 11,9 milyon ile sabah.com.tr ve 10,3 milyon ile sahibinden.com takip ediyor. Aynı kategorinin sayfa gösterimleri açısından değerlendirmesinde ise karşımıza çıkan tabloda ilk sırada Sahibinden’i görüyoruz. O’nu hürriyet.com.tr ve Sabah.com.tr izliyor. (**)

Tablet platformlarından internete erişenlerin de ilk tercihi hürriyet.com.tr oluyor. Tabletler aracılığıyla 2,7 milyon gerçek kullanıcıya erişen hürriyet.com.tr’yi 2 milyon ile Sozcu.com.tr ve 1,7 milyon ile sahibinden.com izliyor. Yine bu kategoride yapılan sayfa gösterimi değerlendirmesinde ilk sırada Sahibinden yer alırken, O’nu Hürriyet ve Sözcü izliyor.

Mobil uygulamalardan erişime ilgi artıyor

Mobil uygulamalardan internete erişim de giderek popülerliğini artırıyor. Akıllı telefonlarda en fazla kullanıcıya sahip uygulamalar sahibinden, puhutv ve Mynet uygulamaları olurken Tablet platformunda ise sahibinden ve puhutv uygulamaları ilk iki sıradaki konumlarını korurken üçüncü sıraya izlesene uygulaması yerleşiyor. (***)

En fazla tüketilen içerikler bakımında bir tasnif yaptığımızda ise Arama Motorları, Video/TV, Sosyal Ağlar, Kurumsal, Haber, E-Ticaret, Kamu, İlan, Bilgi, Yaşam, İş-Finans, Eğitim, Kültür-Eğlence, Spor ve Teknoloji kategorileri en fazla ziyaret edilen 15 kategori olarak karşımıza çıkıyor. Bu kategorilerden en fazla merak uyandırabileceklerin detayları ise şöyle:

(Tablolara tıklayarak büyütebilirsiniz.)



Online video içeriklerine duyulan ilgi ve buna bağlı olarak online reklam yatırımları içinde videonun payı giderek artıyor. IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması Video Raporu Eylül-Kasım 2017 verilerine göre PC platformunun lideri 24,7 milyon gerçek kullanıcı ile YouTube olurken, 15,2 milyon ile Facebook ve 3,7 milyon ile izlesene.com onu takip ediyor. Yine PC platformunda izlenen video adetleri bazında incelendiğinde 16,7 milyar izlenme adediyle Facebook lider konuma yükseliyor. İzlenme süreleri bazında ise aylık toplam 217 milyon saat ile yine YouTube ilk sıraya yükseliyor. (****)

Akıllı telefonlar ve tabletler üzerinden video izleyenlerin ilk tercihi olan izlesene.com aynı zamanda en yüksek izlenme adedine sahip platform olarak öne çıkıyor. Buna karşılık startv.com.tr içerikleri akıllı telefonlardan aylık toplam 2,5 milyon saat ve tabletlerde 395 bin saat izlenerek izlenme süreleri bazında startv.com.tr’yi her iki platformda da ilk sıraya taşıyor. (*****)

2018 yılında da mobil platformlardaki erişimin artışını sürdürmesini, video içeriklerine duyulan ilginin dijitale özel üretilen içeriklerin de katkısıyla daha da artmasını bekliyoruz.

* PC verileri IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırmasına dâhil olan / olmayan yayıncıların Ocak-Kasım 2017 dönemi değerlerinin ortalaması alınarak hesaplanmıştır.

** Smartphone ve Tablet verileri sadece IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırmasına dâhil olan yayıncıların Ocak-Kasım 2017 dönemi değerlerinin ortalaması alınarak hesaplanmıştır.

*** Mobil Uygulama verileri IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması Mobil Uygulama Raporuna dâhil olan yayıncıların Eylül-Ekim 2017 değerlerinin ortalaması alınarak hesaplanmıştır.

**** PC verileri IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması Video Raporuna dâhil olan / olmayan yayıncıların Eylül-Kasım 2017 dönemi değerlerinin ortalaması alınarak hesaplanmıştır.

*****Smartphone ve Tablet verileri sadece IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması Video Raporuna dâhil olan yayıncıların Eylül-Kasım 2017 dönemi değerlerinin ortalaması alınarak hesaplanmıştır.