Skip to main content

Dijital Reklam Yatırımlarının 2016 yılı sonuçları IAB Türkiye tarafından açıklandı.

IAB Türkiye’nin açıkladığı 2016 rakamlarına göre dijital reklam yatırımları, geçen yıla göre %13,7 artarak 1.872,4 Milyon TL’ye ulaştı.

IAB Türkiye’nin yaptığı açıklamaya göre, display reklam yatırımları 2016’da yüzde 11 büyüyerek 1.059,1 milyon TL oldu. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı 821,4 milyon TL ile Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımları aldı. Video reklam yatırımları yüzde 34’lük büyümeyle 179,8 milyon TL olarak gerçekleşirken, sponsorluk reklamlarının yerini alan Native 58 milyon TL’ye ulaştı.

Arama Motoru Reklam Yatırımlarının büyüklüğü 706,6 milyon TL olurken, İlan Sayfaları Reklam Yatırımları 91,1 milyon TL’ye çıktı. Geçen yıl Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un etkisine bağlı olarak küçüldüğü tahmin edilen E-posta, küçülmeyi sürdürdü ve 5,6 milyon TL oldu. Buna karşılık Oyun İçi reklamlar 10 milyon TL’lik büyüklüğe erişti.

1.872,4 milyon TL’lik toplam dijital reklam yatırımlarının 601 milyon TL’si display, arama motoru, ilan sayfaları, e-posta ve oyun içi reklam dahil olmak üzere mobil platformlarda gerçekleşti. 262,4 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşan Sosyal Medya reklamlarının yüzde 64’ü mobil cihazlarda yer aldı. 2016’daprogramatik satın almanın artışı sürdü ve büyüklüğü 993,8 milyon TL’ye çıktı.

IAB Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mahmut Kurşun 2016 yılını,“Yılın ilk yarısında dijital yüzde 20’lik büyümeyle mükemmel bir performans sergilemişti. Ancak ikinci yarı bilinen nedenlerden ötürü bir yavaşlama yaşandı. Bu da yıl toplamın etkiledi. Ancakyüzde 14’lük bir büyüme yine de bizleri memnun etti. Dijital tüm dünyadaolduğu gibi Türkiye’de de reklam sektörünün çekici gücü olmaya devam ediyor. Öte yandan dijital transformasyon iş dünyasının önemli gündem maddelerinden biri. Accenture Strategy – Digital Disruption Growth Multiplier raporu dijital ekonominin dünya ekonomisinin yüzde 22,5’ini oluşturduğunu ortaya koyuyor. IAB Türkiye’nin Ipsos ve Boğaziçi Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi işbirliğiyle hazırladığı Dijital Reklamın Ekonomiye Katkısı Raporu, dijital reklama yapılan her 1 TL yatırımın milli gelire 17,2 kat olarak yansıdığını; sadece 2015’te dijital reklamın doğrudan ve dolaylı etkileriyle birlikte 1,26 milyon kişilik istihdam yarattığını gösteriyor. Dijital reklam teknolojileri dijital ekonominin temel yapı taşlarından biri, bu nedenle Türkiye’de dijital reklamın büyümesinin sürmesi bir anlamda memleket meselesi.” sözleriyle değerlendirdi.

2015 2016
Dijital Reklam Yatırım Toplamı 1.646,3 TL 1.872,4 TL
Display Reklam Yatırımları 957,4 TL 1.059,1 TL
Gösterim ya da tıklama bazlı 777,0 TL 821,4 TL
Video reklam yatırımları 134,6 TL 179,8 TL
Native 45,9 TL 58,0 TL
Arama Motoru Reklam Yatırımları 588,5 TL 706,6 TL
Ücretli sıralama yatırımları 588,5 TL 706,6 TL
İlan Sayfaları Reklam Yatırımları 85,7 TL 91,1 TL
Diğerleri 14,6 TL 15,6 TL
E-posta 6,2 TL 5,6 TL
In-gameadvertising 8,5 TL 10,0 TL

*Yaratıcı işler, mevcut müşterilere yapılan CRM çalışmaları, SEO yatırımları dahil değildir.

Sosyal Medya Reklam Yatırımları 208,1 TL 262,4 TL
Sosyal medya reklam yatırımları 208,1 TL 262,4 TL
Mobil 233,5 TL 601,0 TL
Programatik 78,5 TL 993,8 TL

 

[Güncelleme]

IAB Türkiye’nin paylaştığı dijital reklam yatırımlarının içinde mobilde yaşanan artış dikkat çekiciydi.

Zira, 2015’te 233,5 milyon TL olan mobil reklam yatırımları 2016’da 601 milyon TL’ye çıkmıştı.

IAB Türkiye’ye bu artışın nedenini sorduk.

IAB Türkiye’nin dergimize gönderdiği açıklamayı aynen paylaşıyoruz:

“Mobil 2016’da müthiş bir büyüme gösterdi. Mobil cepten internet penetrasyonu 37.469.948 (2015 Q4)’den 47.690.135’e (2016 Q3) yükseldi (BTK verilerine göre).

Nisan ayında başlayan 4.5 G’nin de etkisiyle akıllı mobil cihazların kullanımı, mobilden internete erişim arttı. Buna bağlı olarak da mobil reklam yatırımları arttı ve artmaya da devam edeceğini tahmin ediyoruz.”